Thuisonderwijs, hoe loopt dat in praktijk?

Zoals je in een vorig artikel hebt kunnen lezen was de eerste lockdown bij ons een startschot om over te schakelen op thuis onderwijs voor onze dochter. Onze zoon bleef in het regulier onderwijs. In dit artikel een aantal vaststellingen.

Sociaal contact?

Toen we voor het eerst spraken over thuis onderwijs in familiekring, werd vooral gewezen op het belang van sociaal contact. Dat was ook voor ons een groot vraagteken in het hele plan. Bij onze dochter zijn de nauwe contacten met vriendinnen zeker onderhouden en kon ze ook nieuwe contacten leggen met leeftijdsgenoten in eenzelfde situatie, al zijn die duidelijk oppervlakkiger. Tegelijk zijn er ook nieuwe vormen van contacten. De oude vrouwtjes die hulp nodig hebben om op de trein te geraken en spontaan hun levensverhaal met je delen bijvoorbeeld. Niet meteen wat je op school hoort, net iets meer uit het leven gegrepen.

Begeleiding

Ook dat was een punt van twijfel vorig jaar: kunnen we dit als gezin aan. 2 ouders die full-time werken, hoe kunnen we voor voldoende begeleiding zorgen? Die hebben we dan ook buitenshuis moeten zoeken.

Resultaat

Hoe zeker konden we zijn dat dit de juiste keuze was? Eigenlijk niet. De enige zekerheid die wij in de zomer van 2020 zagen was de demotivatie die zou volgen indien ze terug naar school zou moeten. Wat we nu zien is iets totaal anders. Ik zie terug de goesting in het leven en in de ontdekkingen! De motivatie om voluit te leven.

 

Even voor de duidelijkheid: dit traject is niet voor ieder kind de juiste oplossing.

Onze dochter was altijd al heel zelfstandig. Als kleuter eiste ze de keuken op om te bakken. Ze was 6 toen ze de eerste keer haar koeken zelf in de oven schoof.

Tijdens de eerste lockdown, ze was toen 14, begon ik pas te beseffen hoeveel ze daarop aan het inboeten was geweest. Ze begon na het schoolwerk opnieuw aan een ontdekkingstocht. Dambordtaart bakken, HTML programmeren, gitaar leren spelen – allemaal met YouTube.

Nu geeft ze alles grotendeels zelf vorm en kan ze zo diep graven op interessante thema’s als ze zelf wil. Dat maakt dat we niet altijd meer kiezen wat we kijken op TV. Ook wij leren dan bij, over quantumfysica bijvoorbeeld.

 

Al bij al zijn we blij over de voorbije tocht. Blij met onze keuze. Ook blij met het geslaagde examen gedrag en ja, zelfs met de buis op aardrijkskunde!

Share

Geef een reactie